Tekst: Agata Mierzejewska-Ficek na podstawie tekstu Zbigniew Jerzy Przerembski
Udostępnione przez: Marta Słowik- Bałaś
Wykonawca: Rafał Bałaś
Zdjęcie i wykonanie piszczałek: Przemysław Ficek

Źródło: http://www.archiwumludowe.pl http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/instruments/show/instrument/4832 

Piszczałki wielkopostne bez otworów to jedyny instrument, na którym można było grać podczas Wielkiego Postu.

Skala dźwiękowa, strój: tony składowe szeregu harmonicznego (alikwoty) wydobywane przez zwiększanie lub zmniejszanie siły zadęcia oraz zamykanie lub otwieranie palcem wylotu piszczałki; strój zmienny, zależny od długości piszczałki.
Praktyka wykonawcza: wykonawca używał piszczałki podczas pasania krów; gra na piszczałce bez otworów palcowych była dopuszczana podczas Wielkiego Postu, gdy obowiązywał zakaz gry na innych instrumentach (zwłaszcza do tańca); w Wielki Piątek, gdy milczały dzwony, na piszczałce zrobionej z ciernistego krzewu (nawiązującego do korony cierniowej Chrystusa) grali chłopcy biegając po wsi. Tradycyjnie wykonywali ją i grali na niej pasterze.

Dźwięku można posłuchać pod linkiem